לפני קנייה של רמקולים מוגברים? אין מצב שאתם מדלגים כאן – המדריך המלא ביותר בשפה העברית

מזל טוב! נראה שאתם כמה שבועות לפני הקנייה של רמקולים מוגברים – עצרו לרגע, יש לכם כבר מושג איזה רמקולים מוגברים כדאי לכם לקנות? הרי אתם יודעים שיש סיכוי גדול שתקנו רמקולים פחות טובים אם לא תקראו עוד מידע, תשוו בין מספר דגמים ויצרנים וגם תראו המלצות אמינות.

המאמר הזה הוא המדריך המקיף ביותר שתקראו בשפה העברית לפני שאתם תקנו רמקולים מוגברים. המטרה שלנו שתעצרו, תנשמו ותעשו קנייה חכמה של רמקולים מוגברים לכל מטרה.

מאמר ארוך ומקיף שיחסוך לכם זמן וכסף. לא הגיוני שאף אחד עדיין לא כתב ושיתף מידע מקיף על רמקולים מוגברים. החלטנו לשים לזה סוף והתחלנו לכתוב הכל –  כדאי מאוד שתקראו את כל המאמר כדי לעשות קנייה חכמה יותר.

קנייה חכמה מתחילה מידע

קיימים אלפי דגמים של רמקולים מוגברים לסוגים שונים של אירועים, חלקם מאוד דומים אחד לשני, חלקם רחוקים מאוד. ובכל זאת כל הרמקולים המוגברים בנויים בשיטות ייצור דומות ולכולם יש דבר אחד משותף – הן הופכים זרם חשמלי לאנרגיה אקוסטית (לחץ אוויר) שגורמת לכולנו לזוז ולהתרגש. 

בין אם אתם שרים קריוקי עם החבר'ה בגינה או שאתם בעלי חברת הגברה – הקנייה שלכם צריכה להיות חכמה.

מהו רמקול מוגבר?

רמקול מוגבר הוא בעצם תיבת תהודה המכילה כבר בתוכה את המגבר בשונה מרמקולים פסיביים שהם מקבלים זרם ממגבר חיצוני.

יצא לכם כבר להכיר את רמקולים X1 של Holoplot?

הספירה (Sphere) של לאס וגאס הינו אולם ההופעות המרשים ביותר כרגע בעולם. הוא עצום בגודלו ובצורה של כדור ענק ולכן חיפשו פתרונות יצירתיים ובאיכות הגבוהה ביותר כדי ליצור סאונד מעטפת עבור קהל של 20,000 איש התקינו מערכת שמע מרחבית המבוססת על מודול הרמקול X1 של Holoplot עם טכנולוגיה של יצירת אלומה ללא שופר וכל מודול כזה מצויד ב-96 דרייברים קטנים יחסית. מערכת הסאונד באולם כוללת כ-1,600 רמקולים מדגם X1 שהותקנו בהתקנת קבע מאחורי אלפי לוחות ה-LED, יחד עם עוד כ-300 מודולים ניידים, ובסך הכול יש פריסה של כ-167,000 דרייברים שמזיזים אוויר בעיקר בתדרי Mid ו-High, וכוללים גם מערכת סאב וופרים המותקנים מתחת לריצוף במקום כדי שהקהל ירגיש את המוזיקה בכל מקום.

ועכשיו נחזור למציאות ולמטרה האישית שלכם בקניית רמקולים מוגברים. קשה מאוד להסביר במילים עד כמה חווית סאונד משפיעה על החיים – נכון שחייבים לשמוע אותה אבל בכל זאת יש דגמים שכבר שמעו רבים.

רמקולים מוגברים מיד שנייה

כולנו אוהבים למצוא את המחירים הטובים ביותר. לחפש ולגלול שעות באינטרנט ובפייסבוק מרקטפלייס את הרמקולים המוגברים במחיר מציאה. לעיתים זה יכול להיות פתרון טוב והגיוני אך לפעמים הקנייה ממש לא משתלמת –

לא מכירים את בעל הבית ומה הרמקולים עברו לפני כן ואם היו תקלות אז מי תיקן?

עד כמה המוכר מקצועי? מהם רמקולים מוגברים בשבילו; קריוקי עם החברה בסוף שבוע או סוס עבודה מאירוע לאירוע.

שיקול נוסף וחשוב האם הרמקולים עדיין בתקופת האחריות של היבואן?

הקנייה לרוב במזומן (לא תמיד, יש כאלו מוכרים שיש להם מערכת סליקת אשראי ואף מוציאים חשבונית).

תקלות נפוצות ברמקולים מוגברים מיד שנייה

אין חדש תחת השמש ויש תקלות (ולפעמים גם צעקות של הקונים) שחוזרות על עצמן ברמקולים מוגברים מיד שנייה- כדאי שתכירו גם אותן

החלפה של אלמנטים

מה הגורם לתקלה? להתחבר אל הרמקולים המוגברים עם אות חזק מאוד ולנגן בעוצמה גבוהה מידי יכולים לגרום לאלמנט להגיע למהלך גדול מדי כלומר לקבל זרם גבוה מאוד ולשרוף את האלמנטים.

מה הפתרון במעמד הקנייה? כדאי להבין מיהו המוכר, האם הוא בחור עדין, למה שימשו אותו הרמקולים המוגברים, האם יש לו רקע בתחום…

אטימות של תיבת הרמקול.

מה הגורם לתקלה? מקרה קיצוני יכול להיות שהייתה רוח חזקה שהפילה את החצובה עליה ישב הרמקול והוא נחבט באדמה. מקרה יותר הגיוני בכל פעם שמעמיסים את הרמקול לרכב ומורידים אותו, או שהמוכר לא משתמש בכיסוי מגן.

מה הפתרון במעמד הקנייה? כדאי להסתכל על הרמקול כמו שמסתכלים על רכב ולחפש אחר סימנים של תאונות. דאגו שתהיה תאורה טובה במעמד הקנייה ובקשו מהמוכר לראות שהשתמש בכיסוי מגן ובקשו את הכיסוי ביחד עם הרמקול המוגבר (תוסיפו קצת כסף, זה ישתלם לכם).

האם המגבר תקין לאחר שעתיים של עבודה?

מה הגורם לתקלה? מגברים מתחממים המון (Class D פחות ועדיין…) ולכן יכול לקרות מצב שבו המוכר אחסן את הרמקולים המוגברים בגינה תחת תנאי מזג אוויר קשים וכעת המגבר עלול להיכבות לאחר זמן קצר של עבודה.

מה הפתרון במעמד הקנייה? כדאי לבדוק את הרמקולים בעוצמות עבודה במשך של חצי שעה לפחות.

האם מערכת עיבוד צליל דיגיטלי (DSP) תקינה?

מה הגורם לתקלה? מערכת עיבוד הצליל היא בעצם ערכת שבבים אשר מולחמים על גבי כרטיס אלקטרוני PCB (הכרטיסים הירוקים של האלקטרוניקה, אלו עם האפוקסי) ולכן התקלה קורת לרוב בגלל בעיה חשמלית בלתי צפויה.

מה הפתרון במעמד הקנייה? אחרי שנסגרתם על דגם של רמקול מוגבר, הורידו את חוברת הרמקול מאתר היצרן ולימדו כיצד לתפעל את מערכת עיבוד הצליל הדיגיטלית. אתם תהיו מוכנים לבדוק אותה גם במעמד הקנייה. לחצו על הכפתורים, השתמשו באיקיו, בלימיטר ובאפקטים הקיימים במערכת והקשיבו שאכן יש שינוי בסאונד.

קנייה של רמקולים מוגברים מיד שנייה דורשת ידע וניסיון

גם אם כבר החלטתם שאתם קונים רמקולים מוגברים מיד שנייה אל תעצרו כאן, המשיכו לקרוא את המאמר – מבטיחים לכם מלא אסימונים נופלים.

יצרן הרמקול/המותג

יש מאות של יצרני רמקולים מוגברים בעולם ולכן אי אפשר שלא לשאול כמה באמת חשוב שם המותג? כאן תוכלו לקרוא מידע מקיף בנושא-

היסטוריה, וותק ואידיאולוגיה

בקרוב נרחיב כאן.

כמה שנים בתחום? מה קרה לאורך ההיסטוריה של החברה? נרכשה ע"י חברה גדולה יותר או פועלת עדיין עצמאית?

חוק תוצרת מדינה

חוק תוצרת מדינה – הבדלים בתו "תוצרת איטליה" – 100% באיטליה לבין "תוצרת אנגליה" (65%) ואצלנו בישראל, התווית "תוצרת ישראל" – 35%. שינוי בפרט הסחורה יהפוך את המוצר הסיני לישראלי או לאנגלי. שימו לב לזה. גם לזה יש השפעה בחלק מן המקרים על איכות הרמקול.

ובכל זאת חומרי הגלם אשר מהם בנויים הרמקולים המוגברים כן משלבים מספר מדינות עיקריות; מרוסיה מגיע העץ ממנו יבנו את תיבת התהודה של הרמקולים. מיפן, שוודיה, דנמרק, גרמניה מגיעים הרכיבים האלקטרוניים וזו לא הפתעה שמסין מגיע המגנט, במיוחד שסין שולטת באופן מוחלט במחצבים של פריט וניאודימיום (כ-90% מהמגנט בכל העולם מגיע מסין).

תוצרת גרמניה עד היום נתפסת כאיכותית ביותר, אך תווית ה-"מיוצר ב-" ("made in") מאבדת מהרלוונטיות שלה ולעיתים קרובות עלולה להיות מטעה. רמקול מוגבר בחיתוליו יכול לבקר בשלושה מדינות כמו סין, טאיוואן וגרמניה בעוד שהתווית הסופית שתראו תהיה "מיוצר בגרמניה".

תוצרת אנגליה גם היא תווית אהובה אך כפי שקורה בגרמניה, כך גם באנגליה.

"תוצרת איטליה" היא אחת מן התוויות הבודדות שנשארה אותנטית ואכן ע"פ החוק יצרנים יכולים להצהיר כי הרמקולים "תוצרת איטליה" רק במידה וכל תהליך הייצור וכל הרכיבים (לא חומרי הגלם) מיוצרים; מההתחלה ועד מוצר גמור קורים באיטליה.

[contact-form-7 id="8570" title="טופס רמקולים מוגברים"]


איזה רמקולים מוגברים הם הכי טובים בשוק? אילו רמקולים מוגברים מומלצים?

אחרי שקראתם כבר שכולם בתעשייה ללא יוצא מן הכלל רוצים לחסוך בעלויות הייצור כדי להנגיש את הרמקולים המוגברים במחירים תחרותיים ובכל זאת יש הבדלים בשיטות הייצור והבנייה, ברמת הגימור ואיכות הסאונד הסופית, איך אפשר לדעת איזה רמקולים מוגברים הם הכי טובים בשוק?

יש לכם תקציב מוגבל? – כל כך מוגבל ששקלתם לקנות אפילו רמקולים מוגברים מיד שנייה? נכון שהמחיר זול יותר אך זכרו שקיים סיכון שאתם תכנסו להרפתקה חדשה במעבדות תיקונים.

מי אתם? – הרכבים, להקות, די ג'יי, אולמות אירועים, הופעות חיות, חברות הגברה?

אם אתם הרכב קאברים או מוזיקה מקורית שיש עליו כבר הייפ ואתם מופיעים הרבה יחסית, תוכלו לחסוך בהוצאות השכרת הציוד לפני כל אירוע ופשוט לקנות באופן חד פעמי את הציוד. האם הכנתם בעבר מפרט טכני לקראת הופעה? רוב הסיכויים שהמפרט הטכני שלכם לא יהיה רחוק מזה של חברות הגברה, אולמות אירועים או ברים עם הופעות מוזיקה של עד 500 משתתפים במקום סגור או תחת כיפת השמיים.

רמקולים מוגברים באירועים קטנים עד 500 משתתפים בדרך כלל אלו הם 4 רמקולים מוגברים (טופים/Top). כשהאירוע תחת כיפת השמיים יהיה גם סאבוופר כפול כתוספת משמעותית.

באירועים גדולים יותר כמות הרמקולים המוגברים תוכפל ויתווספו סאב וופרים נוספים (סאב וופר אחד על כל זוג רמקולים מוגברים טופ)

דוגמא' טובה למפרט רמקולים גדול של אירוע גדול בישראל, ניתן לראות באירועי ערב העצמאות; במה ראשית בערב יום העצמאות עם צפי קהל של כ-20,000 איש:

באירועים גדולים מערכת ההגברה תהיה בתלייה וכוללת מנועים ובמות הרמה בעוד שבאירועים קטנים הרמקולים המוגברים יותקנו על גבי חצובות.

דוגמא' טובה למפרט רמקולים של אירוע בגודל בינוני בישראל, ניתן לראות באירועי יום העצמאות; במה קטנה יחסית עם צפי קהל של כ-5,000 איש:

בהתאם לכמות הקהל, מספר האומנים המבצעים והתקציבים העומדים לרשות מפיקי האירוע, כך הדרישות לציוד משתנות וישנה חשיבות להשתמש בציוד מקצועי. הכל תלוי במטרה-

מה המטרה שלכם?

אז נכון לרגע זה שבו אתם קוראים, כבר הבנתם שיש מאות דגמים של רמקולים ממאות יצרנים… מה הייתם רוצים לקבל מהרמקולים המוגברים שאתם מתכוונים לקנות בקרוב?

-ורסטיליות לכל אירוע קטן, החל מקריוקי בגינה עם החברים ועד לאירוע הגברה של עד 500 אנשים.

-אומני במה, מוזיקאי רחוב, אומני כובעים, להקות קאברים וחתונות?

בדרך כלל מוזיקאים יוצרים שמצליחים לפרוץ פועלים לפי תוכנית עבודה שעבדו לפיה במשך מספר שנים.

אם אתם רוצים לשיר קריוקי עם החברים בגינה או במרפסת ותהיו טברנה של 20 חבר'ה אולי כדאי שתשקלו לקנות בידורית.

רמקולים מוגברים שונים מבידוריות

אל תערבבו בין רמקול בידורית לבין רמקולים מוגברים. הם נראים דומים אך מתחבאים בהם מגברים באיכויות אחרות "מתחת למכסה מנוע שלהם" (בתוך התיבות).

בגלל שהאיכויות אחרות המחיר זול יותר ואף תוכלו לקבל עוד אפשרויות שימושיות כמו נגן MP3 מובנה, כניסה לדיסק און קי USB, יחידת אפקטים של דיליי וריוורב, חיבור בלוטוס' להתחברות קלה מכל מכשיר, תיבה קלה וניידת, סוללה נטענת למספר שעות.

אך שימו לב שאיכות קדם המגבר לחיבור מיקרופונים באיכות פחות טובה (יחס אות לרעש נמוך), חיבורים לא מאוזנים כמו ה- RCA / TS (PL קטן) אשר לא חסינים לרעש אלקטרוסטטי ועוצמת האות חלשה יותר בהשוואה לחיבורים מאוזנים, תיבת רמקול פגיעה יותר, סאונד צורם יותר, באסים עם דיסטורשיין… הבנתם את התמונה.

בידוריות כמו שהשם שלהם מרמז, נועדו לבדר את החברה בגינה או בים. יש בידוריות מעולות אך הם שונות מרמקולים מוגברים ולכן גם מחירם הזול יותר.

עד כמה הבאסים חשובים לכם?

כדאי לשקול להוסיף סאב וופר מוגבר

נחזור קצת לדוגמא של מפרט רמקולים מוגברים לאירועים של עד 500 משתתפים – 4 רמקולים מוגברים עם הספק של לפחות 1,400 וואט כל אחד (אחרי שהבנו מה זה וואט) ואשר מייצרים לחץ קול של 135dB לפחות.

אם האירוע הוא במקום סגור, יכול להיות שלא תצטרכו סאב וופר. אך אם האירוע תחת כיפת השמיים, כדאי שתוסיפו סאב וופר לאירוע. נקודת התחלה טובה היא סאב וופר כפול על כל שני טופים (top) רמקולים מוגברים

נסביר, מקומות סגורים לא תמיד מטופלים אקוסטית ויש ממש סכנה לקבלת החזרים מהקירות, ביטולים בסאונד, הגברים בפינות החלל – סאונד קטן וחלול, סאונד לא מאוזן, אף יכול לעשות תחושת בחילה ואיכות השמע יכולה להיחרב ממש עם סאב וופר במקום סגור ושאינו מטופל אקוסטית.

בעוד שבשטח הפתוח אין קירות ולכן אין החזרים, ביטולים והסאונד (בעזרת אנשי מקצוע) יהיה מאוזן ואיכותי. התוספת של הסאב וופר תאזן את הסאונד הכללי והמשתתפים באירוע יהנו.

האם אתם מכירים את היבואנים בארץ באופן אישי?

ישנן מערכות PA רבות מקובלות כבר בשוק ונוצרו כבר סטנדרטים גם במערכות מקבילות באותה איכות ובכל זאת עדיין קורה שצוותי ההפקה של האומנים המפורסמים ביותר במדינת ישראל מתעקשים על מערכת  line array של מותג מסוים להגברת המופעים.

הבחירה הזאת מתבססת על ניסיון בשטח, לעיתים כתוצאה מעבודה עם חברה שנותנת שירות מקצועי ועם אפס תקלות ויוצא כך שאותה חברה משתמשת במותג מסוים. ובכל זאת חשוב שתיזכרו שניתן למצוא לפחות עוד עשרות יצרניות רמקולים מוגברים מקבילים שהם שווי ערך לרמקולים ה"אהובים".

רשימת יבואנים רשמיים (מפיצים/ Distributors) של רמקולים מוגברים בישראל

כאן תוכלו לראות ברשימה את הרמקולים המוגברים מהמותגים הנפוצים ביותר בארץ נכון לשנת 2022 ואת שם היבואן בארץ

מאייר סאונד Meyer Sound (אנגליה) ואאוט ליין outline (איטליה) –  גדרון לויתן בע"מ

אל אקוסטיק L-Acoustics (צרפת) – לייטון בע”מ

אפ בי טי FBT הוותיקים (איטליה) מיוצרים בשיתוף ייחודי עם B&C הוותיקים (איטליה)  – קול תאורה בע"מ

אדמסון ADAMSON (קנדה) – ברייק מערכות בע"מ

פאנקשיין וואן Funktion One (אנגליה) – ק. או. תים בע"מ

אי איי דאבליו EAW Eastern Acoustic Works (ארה"ב) וגם אר סי אף RCF (איטליה) בבעלותם של מאקי Mackie האמריקאית (קבוצת Loud Audio) – חלילית גרינשפון ובניו בע"מ

ג'יי בי אל JBL (ארה"ב) – אר בי איקס אינטרנשיונל בע"מ (מוכרים יותר ככלי זמר)

ימאהה YAMAHA (סין,מלזיה ויפן) – אר בי איקס אינטרנשיונל בע"מ (מוכרים יותר ככלי זמר)

אלטו Alto (סין) מקבוצת Inmusic Brands (Alesis, Akai, M-Audio) – אר בי איקס אינטרנשיונל בע"מ (מוכרים יותר ככלי זמר)

די אנד בי אודיוטכניק  d&b audiotechnik (גרמניה/הונג קונג) – ידע קול מערכות הגברה ותאורה בע"מ

נקסו NEXO (צרפת). ימאהה YAMAHA (סין,מלזיה ויפן) רכשה אותם – א.ב. אלקטרוניקה בע"מ

מונטרבו Montarbo (איטליה) וגם db technologies (איטליה) מקבוצת AEB INDUSTRIALE s.r.l (החברה רכשה את RCF והקימה את חברת RCF Group שנמכרה למאקי Mackie האמריקאית) – חלילית גרינשפון ובניו בע"מ

מארטין אודיו Martin Audio (אנגליה) נרכשו ע"י קבוצת Loud Audio האמריקאית – סמארט סולושן בע"מ

18 סאונד Eighteen Sound (איטליה) נרכשו ע"י B&C הוותיקים (איטליה) –  מלכי שמואל אלקטרוניקה בע"מ

טורבוסאונד Turbosound (אנגליה/סין) הם חלק מקבוצת Music Group (Midas, Klark Teknik, behringer) – טק טופ בע"מ

B&C הוותיקים (איטליה) – טק טופ בע"מ

פרואל Proel (איטליה/סין) וגם אקסיום Axiom של Proel (איטליה/סין) – שלמון ייבוא ושיווק בע"מ (נקרא גם שלמון כלי נגינה)

הייץ' קיי אודיו HK Audio (גרמניה) – שלמון ייבוא ושיווק בע"מ (נקרא גם שלמון כלי נגינה)

קיי אראיי K-Array (איטליה) – ברונזה מולטימדיה בע"מ

אלקטרו ווויס Electro-Voice (ארה"ב/סין) – די אנד די מקבוצת דנאור מערכות תאטרון ואולפנים בע"מ (דני אריאל)

קיו אס סי QSC (ארה"ב/הונג קונג) – לייטון בע”מ

דאס אודיו DAS Audio (ספרד) – א.ב. אלקטרוניקה בע"מ

וויד אקוסטיקס Void Acoustics Research ltd (אנגליה) – ניו אודיו פרו (2012) בע"מ (מקבוצת כהנא)

רשימת חברות יצרניות של רמקולים מוגברים מכל עולם

יש עוד מאות יצרנים של רמקולים מוגברים וחלקם הגדול מופיעים ב- NAMM Show, הכנס למוצרי מוזיקה, אודיו, סאונד וטכנולוגיה הגדול ביותר בעולם שמתקיים אחת לשנה באנהיים, קליפורניה, ארה"ב.

תוכלו לראות את הרשימה המלאה של כל החברות שהשתתפו בכנס בשנת 2020 (לא התקיים בשנת 2021, 2022 בגלל הקורונה).

בנוסף יש את ה-Musikmesse, יריד בינלאומי בנושא תעשיית המוזיקה שמתקיים גם הוא אחת לשנה בפרנקפורט, גרמניה.

חשוב מאוד שתכירו מי עומד מאחורי החברות היצרניות כי מצד אחד תאגידי ענק רוכשים חברות מעולות ומצד שני ישנם חברות וותיקות בגודל בינוני עם ניסיון רב במלאכת בניית רמקולים מוגברים וממשיכות לייצר רמקולים מוגברים איכותיים ברמת פרימיום מבלי לעשות "אקזיט".

חברות גדולות רוכשות חברות קטנות יותר כחלק מאסטרטגיה שלהם להרוויח נתח שוק גדול יותר וגם להנגיש רמקולים מוגברים לקהלי יעד שונים על ידי מאמצי שיווק מוכנים ומדויקים יותר. כך הם יכולים לחסוך בעלויות הייצור, ההפצה, הלוגיסטיקה, לתכנן פיתוחים חדשניים ולשכפל אותם (אחרי שרשמו עליהם פטנטים) לשאר פסי הייצור כך שבסופו של דבר ימכרו מוצר חדשני יותר במחיר זול יותר.

אך תתפלאו שזה לא תמיד כך, לעיתים דווקא ההשתלטות על יצרן איכותי מסרסת אותו להמשיך לייצר את הרמקול האיכותי כי כל הזמן מנסים להתייעל ולקצץ בהוצאות.

שיקול לא פחות חשוב בקנייה של רמקולים מוגברים הוא הכח להשפיע על הצמיחה של חברות שאינן מעוניינות למכור את עצמן לתאגידים גדולים ולתת את הכסף שלכם לחברות האותנטיות שמייצרות ומעסיקות עובדים במדינה המקורית שלהם.

אידיאולוגיה וחזון של המייסדים משפיעים על שיטות הניהול, על היחס לעובדים ועד לתשומת הדגש על איכות גבוהה ביותר. זו עובדה כי חברות אשר קיימות עשרות שנים בתחום הן תמיד בעלות חזון ומוטו ברור.

בנוסף ולא פחות חשוב להכיר את היבואנים בארץ. החל משיחה טלפונית שבה תגלו התעניינות ברמקולים מוגברים ולפחות אחת מן השאלות שלכן אל נציגי המכירות תהיה מקצועית כדי להבין את רמת המקצועיות, רמת השירות והמהירות שבה יספקו לכם את התשובות.

לכל החברות יש אינטרס למכור כמובן, אך כפי שקורה אצל יצרני הרמקולים, לחלק מהיבואנים בארץ יש רקע, אידיאולוגיה ואהבה לסאונד וחרטו על דגלם להנגיש רמקולים מוגברים איכותיים וחווית קנייה ושירות שלאחר הקנייה עם המון יחס אישי ואכפתיות.

דגמים של רמקולים מוגברים

יש מאות דגמים של רמקולים מוגברים כדי ליצור בידול וליצור נתח שוק גדול יותר בזכות דגמים פשוטים ורזים יותר של רמקולים מוגברים שמחירם זול יותר מאשר דגמים מפוארים המשלבים את שיא הפיתוח והטכנולוגיה בארגז הרמקול המוגבר.

כאן תוכלו לראות בקצרה מספר דגמים של רמקולים מוגברים נפוצים בישראל כלומר יש אותם במלאי כמעט תמיד (הם בסה"כ מוצעים למכירה בחנויות רבות ואין זו המלצה שהם דווקא הטובים ביותר עבורכם). הדגמים של הרמקולים המוגברים יתאימו למטרת אירועים קטנים ובינוניים-
רמקול RCF


RCF 715, RCF 745, RCF 735
TurboSound iQ15, Turbosound Milan M15, Turbosound Milan M12
Mackie Thump12, Mackie SRM650
FBT PROMAXX 114A, FBT HIMAXX 60A
Eaw RS153, Eaw RS121, Eaw RS151
Martin Audio Blackline XP15, Martin Audio Blackline XP12
JBL EON615, JBL EON610, JBL EON712, JBL EON715
Proel V15PLUS, Proel V12PLUS
Yamaha DBR 15, YAMAHA DXR12MKII, Yamaha DSR112
Montarbo B115, Montarbo B112
Behringer B115D, Behringer DR112
L-ACOUSTICS 112P, L-ACOUSTICS 108P
QSC K8.2, QSC K12.2
Electro Voice ELX115P, Electro Voice ELX200-15P, Electro Voice ETX-15P
רמקול JBL

יש עוד מאות דגמים שחלקם מיובאים במלאי קטן בשל מעט ביקושים ויש דגמים שהחברה היצרנית בעצמה דואגת ל"דחוף" ולחייב את היבואנים והמפיצים למכור בארץ מפני שהם יודעים כי הדגמים אמינים יותר וכך לייעל את תהליכי הייצור במפעלים.

דגמים ישנים של רמקולים מוגברים

ישנם דגמים ישנים של רמקולים שבעבר היו משווקים בכל המדינה שלנו-

אחוז גדול של אותם רמקולים מוגברים היו בעצם מוצרי מדבקה כלומר היו מיוצרים על ידי חברה אחת בסין או הודו, לאחר מכן היו מיובאים לארץ ומקבלים מדבקה ממותגת תחת שם אחר אשר החברה הישראלית הייתה משווקת ומוכרת את הרמקולים המוגברים בארץ במחיר גבוה יותר בגלל השימוש במיתוג כלומר רמקול מוגבר מדגם זהה יכול להימכר בזול או ביוקר. תלוי מיהו המשווק וכמה השקיע מאמצים בשיווק ובפרסום.

Protech (פרוטק) –
TRX Audio –
FLUID –
PROXIMA –
Mixtech –
TLA –
Polman Audio –
Haymer –
ויש עוד רבים… נעדכן בהמשך.

מבדיקה פשוטה ומהירה בגוגל תוכלו לראות האם מאחורי המותג יש יצרן שמשתמש במפיצים מורשים בכל העולם ומעסיק צוות מהנדסים למחקר ופיתוח של טכנולוגיות ורמקולים מוגברים איכותיים יותר.

  1. הזינו את שם המותג בגוגל.
  2. דפדפו עד 4 דפי תוצאות חיפוש בגוגל.
  3. אם לא ראיתם לפחות 7 תוצאות בשפה האנגלית, כנראה שזהו מוצר מדבקה.
  4. עדיין לא בטוחים? בתוצאות החיפוש תחת לשונית תמונות, בחרו בתמונה איכותית של הרמקול שחיפשתם וגררו אותו אל תיבת החיפוש (Google Lens) יציג לכם תוצאות דומות וכך תוכלו לראות האם יש רמקולים זהים תחת שמות מותגים אחרים.
  5. כמות תמונות קטנה המציגות זוויות צילום שונות יכולות גם להעיד על מוצר מדבקה.

מה החיסרון במוצר מדבקה בענף האלקטרוניקה?

  1. היצרן עובד בשיטת ייצור המונית ומנסה לחסוך בהוצאות.
  2. היצרן מוכר בזול לסיטונאים ולא אוכף כך שיהיה מחיר אחיד לצרכנים.
  3. אין אחריות יצרן אלא האחריות באחריות הסיטונאי המשווק או מייבא את הרמקולים. גם אם הרמקול התקלקל בתקופת האחריות, בשל המחיר הגבוה בקנייה יוכל לספק לכם חלקי חילוף או רמקול חדש.

מה היתרונות במוצר מדבקה של רמקולים מוגברים?

  1. היצרן חוסך עלויות שיווק והפצה ומכאן מציע מחירים אטרקטיביים לסיטונאים (לא לצרכנים).
  2. בגלל שיכולים להיות עשרות מוצרי מדבקה של אותו דגם תחת שם אחר, ניתן למצוא כמעט תמיד חלקי חילוף ויש מלאי זמין.
  3. אפשר להתמקח עם הסיטונאים ולקנות במחיר אטרקטיבי.

רמקול מוגבר מדגם מוצר מדבקה יכול בהחלט להיות השקעה משתלמת אך חשוב להבין כי המחיר הגבוה שמציעים המשווקים ניתן למיקוח בגלל פערי התיווך הגדולים.

אל תעצרו, כאן בהמשך תראו שכל דגם של רמקול מוגבר יתאים למטרה שונה ולו יש תג מחיר שכדאי לכם לשקול בהתאם לתקציב שלכם.

רמקולים מוגברים תוצרת סין

אז כבר הבנו שסין היא מעצמה בכל הקשור לתעשייה וייצור ולכן זה הגיוני שהיא תהיה גם יצרנית של רמקולים מוגברים. בכל אופן ההבדל שבין מפעל יצרני אשר ממתג את הרמקולים שלו ומשווק אותם בכל העולם היא מחלקת הייצור, בקרת האיכות והגישה הרצינית להשתפר כדי לקחת נתח שוק גדול יותר. ההצלחה שלה נמדדת במאמצי התכנון והפיתוח, יעילות הייצור ומאמצי שיווק, עבודה מול מפיצים, מתן אחריות הכוללים חלקי חילוף ושירות טוב יותר לרוב.

יצרן סיני של רמקולים מוגברים ממותגים ששם את השם שלו על רמקולים מוגברים שונה מאוד מיצרן שמייצר "מוצר מדבקה" וכך חוסך עלויות מחקר ופיתוח, שיווק ועלויות ייצור שאף יכולות להתבטא גם בתנאי העובדים במפעל. יש יצרנים סיניים שמשקיעים המון במוצרים חדשים ובטכנולוגיות איכותיות ויש יצרנים שעובדים בצורה קמעונאית כדי למכור כמויות רבות של סחורה שאותה המשווקים יוכלו למכור לרוב בהרבה יותר כסף.

הכירו את המותגים הסיניים –
Soundking –
Seer Audio –
BLG Audio (Ningbo Rixing Electronics) –
Beatiser Audio –
ויש עוד רבים… נעדכן בהמשך.

רמקול מוגבר כשהתקציב נמוך – עד 1,500 שקל לרמקול?

תקציב נמוך לרוב יתאים לאלו שרגישים למחירים בלבד ואין להם העדפה למותג כזה או אחר או שלעיתים לא יודעים מה חשוב לבדוק לפני קנייה של רמקולים מוגברים. אחרי שקראתם עד לכאן, אתם כבר יודעים אם רמקולים מוגברים בתקציב נמוך כזה יתאימו לצרכים האמיתיים שלכם. כנראה שלא.

כשהרמקול מפרנס אתכם ואתם סוגרים טוב את החודש – החל מ- 1,500 שקל לרמקול ועד 8,000 שקל

רמקולים מוגברים בשבילכם הם כלי עבודה לכל דבר ועניין, הם ציוד הכרחי ותומך לפעילות שלכם בעבודה. בתקציבים האלו ניתן בהחלט לעשות קנייה חכמה, איכותית ומשתלמת. מבחינתכם זוהי השקעה שתחזירו אותה מהר מאוד.

תוכלו לקנות רמקולים מוגברים שיתאימו להגברה של כל סוגי האירועים עד 1,000 איש תחת כיפת השמיים.

[contact-form-7 id="8570" title="טופס רמקולים מוגברים"]

כשאתם כוכבים בתחום, מנצחים במכרזים, מגבירים אומנים גדולים ורואים בציוד איכותי החזר השקעה גבוה ביותר – רמקול החל מ-8,000 שקל

אלו תקציבים לחברות הגברה אשר מעוניינות לזכות במכרזים ולתת שירותי הגברה לכל סוגי האירועים בארץ; מאירועים קטנים של 100 איש בחוף הים ועד ל-35,000 איש בפארק הירקון. ציוד ורסטילי שיעבור המון לוגיסטיקה מאירוע לאירוע, יעבוד בעוצמות סופר חזקות, יחזיק עשרות שנים ויעשה לכולם שמח!

ומה עם להקשיב לרמקולים?

עדיין לא בנו מתחם בארץ שמאפשר לשמוע ולהרגיש את העוצמה של רמקולים מוגברים להגברות בשטח. למרות שלהיות סובייקטיביים זו בהחלט משימה קשה כלומר, רוב הסיכויים שלא נחליט רק בגלל השמיעה אלא זה יהיה אוסף של "סיפורים"; האומן שמופיע, מצב הרוח, עייפות, איך נראה הרמקול, מקום האירוע, היו פקקים או שלא, עיצוב החלל, האקוסטיקה של החלל… וגם איכות השמע.

דרך טובה לשמוע רמקולים היא ללכת פיזית לאירועים דומים באופיים למטרה שלכם. כן כן, תשקיעו כמה מאות שקלים, תהנו באירוע ועל הדרך גם תקשיבו לרמקולים. אם אתם רוצים לקנות רמקולים מוגברים למסיבות ולאירועים גדולים תחת כיפת השמיים – פשוט לכו לאחד כזה ותקשיבו לסאונד.

אם אתם הרכב קאברים או די ג'יי ומחפשים רמקולים מוגברים לאירועים קטנים – פשוט לכו לבמות פתוחות, לברים שכונתיים ואף לאירועים שהעירייה בעיר מפיקה בחגים.

במידה ויש לכם עבודה, תוכלו אף להשכיר רמקולים מוגברים לאירוע הקרוב שסגרתם לפני הקנייה של רמקולים מוגברים לארסנל הציוד הקבוע שלכם.

יש חנויות בודדות שתוכלו להקשיב לרמקולים מוגברים אך מרביתם לא יהיו תחת כיפת השמיים אלא תוכלו להקשיב לרמקולים המוגברים בתוך החנות ולכן גודל חלל החנות חשוב וכדאי שיהיה גדול יחסית ומטופל אקוסטית כדי לדמות אירוע אמיתי.

עצמו עיניים והקשיבו לרמקולים לפני הרכישה. הקשיבו לשיר שאתם אוהבים ומכירים כבר בעל פה ומומלץ שיהיה באיכות גבוהה ולא MP3! (קבצי WAV, FLAC, OGG).

האם אתם מכירים את החנות ממנה אתם מתכוונים לקנות רמקולים מוגברים?

עכשיו שאתם כבר מכירים את רשימת היבואנים בארץ, נותר לכם לבדוק עוד מספר דברים-

תשאלו את השאלות האלו:

  • האם החנות מייבאת, משווקת ונותנת אחריות ושירות מלא לאחר הרכישה?
  • אחריות – כמה שנים אחריות? האם תקופת האחריות זהה לזו המוצגת באתר היצרן?
  • מעבדת תיקונים ושירות – האם התיקונים נעשים במקום כלומר האם יש בחנות מעבדת תיקונים משל עצמה? לכמה זמן מתחייבים לבצע לקחת תיקון של מגבר או החלפה של אלמנט?
  • חלפים מקוריים – חלקי חילוף מקוריים ובמלאי זמין ללא צורך להמתין שיגיעו חלקים מחו"ל.
  • רמקולים חלופיים – טוב ונחמד לדעת האם החנות נותנת רמקול חלופי לתקופת התיקון?
  • מלאי זמין – האם לחנות יש מלאי גדול של רמקולים מוגברים זהים לשלכם?

יבוא של רמקולים וכיצד זה משפיע על המחירים בארץ מול המחירים בחו"ל

אין דרישות חוקיות מיוחדות לייבוא של רמקולים לארץ (לעיתים במכון התקנים מחמירים ומעכבים את המכולה עם הסחורה ולכן מומלץ להשתמש בעמיל מכס בתהליך היבוא) אך ע"פ רשות המיסים, חלים 17% מס ביבוא של רמקולים למערכות הגברה ולכן תמיד יהיו פערי מחירים בישראל מול אירופה וארה"ב.

ובחישוב מהיר רק בפעולת היבוא לארץ – היבואנים משלמים 17% מס ביבוא מערך הסחורה המוצהרת וגם תוספת מע"מ 17%.

תוסיפו לזה את דמי השכירות עבור החנות הגדולה, העסקה של צוות עובדים מקצועי שיתן את הנשמה כדי שתצאו מרוצים, אחזקת חלפים ומלאי זמין, טכנאים במעבדת התיקונים המאובזרת בציוד האלקטרוניקה המתקדם ביותר, הקפה המשובח בחנות…

תבינו שהרווח על רמקול מוגבר הוא לא בשמיים ומצד שני לבעלי החנות (אלו המייבאים לארץ) יש אינטרס למכור רמקולים אמינים השואפים לאפס אחוז תקלות.

אך יש גם בעלי חנויות שמעדיפים למכור רמקולים זולים בכמויות גדולות יותר אך לא תקבלו ברכישה אחריות או שירות מקצועי ואפילו לא תוכלו לשתות קפה כשתגיעו לחנות.

לסיכום:

לפני שאתם קונים רמקולים מוגברים, תחליטו מה המטרה שלכם? לכמה זמן המטרה תהיה כזאת? מה הסיכויים שישתנה המצב? תכתבו את התקציב, תיסגרו שוב לאיזו מטרה אתם קונים את הרמקולים, מה חשוב לכם יותר, הניידות והקלות או החוזק והעמידות שלו?

הרמקול נועד להתקנה קבועה? עד כמה הרמקולים חשובים למיתוג שלכם במידה ויש לכם עסק הנותן שירות לאלפי אנשים?

אם המדריך ארוך מדי אז לפחות תקראו את הדברים החשובים ביותר לפני קנייה של רמקולים מוגברים :

  1. גודל האירועים בממוצע שנתי – קטנים/בינוניים/גדולים.
  2. סוג האירוע בממוצע שנתי – הופעות כובע ובמה פתוחה/אירועי שמחות כמו חינה וחתונות/הפקות ענק מקצועיות.
  3. עמידות הרמקולים – אירועים במקומות סגורים/אירועים בשטח פתוח.
  4. מי הקהל – ילדים/חובבי מוזיקה/מעריצים מושבעים/משפחות/סבים וסבתות.
  5. האם זו הפרנסה העיקרית שלך – השלמת הכנסה צדדית/רוצה להפוך את זה למשרה מלאה/משרה מלאה
  6. תקציב – עד 1,500 שקלים/עד 8,000 שקלים/מעל 8,000 שקלים.

המאמר שקראתם סופר מקיף אך אם שמתם לב שחסר מידע נשמח לעדכן אותו ולשפר.

Michael@Correctstudio.co.il

יש המשך למדריך אך הוא יעניין את המתקדמים יותר או את אלו שאוהבים את החלק המדעי יותר ובכל זאת אם אתם מתחילים והגעתם עד לכאן, אתם יכולים לשים לב למילים המודגשות ולהבין את העקרונות.

רמקולים מוגברים – קירביים

מי מאיתנו לא ראה רמקול בחייו? כנראה שאין אדם כזה בעולם. אבל למי יצא לפתוח רמקול ולהציץ פנימה ולגלות את הרכיבים הפנימיים שלו?

רמקולים מוגברים הם מכלול שמורכב מעשרות רכיבים ומנגנונים שכדאי שתכירו לפני הקנייה שלכם-

קרוסאובר תדר חיתוך (נקודת קיטעון)

נרחיב על זה בקרוב.

Back EMF ופאזות

נרחיב על זה בקרוב.

מקדם שיכוך

נרחיב על זה בקרוב.

Spider, ריכוך הממברנה

נרחיב על זה בקרוב.

ממברנה/דיאפרגמה

נרחיב על זה בקרוב.

נייר, קלוור, פחמן

נרחיב על זה בקרוב.

וופר/טוייטר

גודל/קוטר הוופר

מגנט

ניאודימיום, פריט, ברום

סליל/כמות כריכות

נחושת

Extension (התארכות)/מהלך תנועה מירבי

מגבר

תמיד איכשהו כשמזכירים מגבר, מדברים על וואטים. אנשי המכירות שומעים עשרות פעמים ביום בשיחות טלפון את השאלה "אחי כמה וואט הרמקול?"

אז נכון שמגבר נמדד בהספק אך יש המון "חלונות" של הספקים שאתם חייבים להכיר-

בקרוב נרחיב כאן.

וואטים – יותר וואט יותר טוב? בקצרה – ממש לא

הספק peak והספק RMS

מהי עוצמה רגעית Peak?

מהי עוצמה ממוצעת RMS?

חלון זמן ארוך יותר מול זרם מירבי בזמן קצר ביותר של אלפית שנייה

נצילות ויעילות

ע"מ לקצר למינימום את התנגדות (השפעת) כבל הרמקול, הפתרון היעיל והטוב ביותר הוא לבנות את המגבר בתוך הרמקול! ואלו הם הרמקולים המוגברים "האקטיביים". כמובן שיתרון נוסף של "סידור" זה, היא היכולת לקבל תיאום מירבי בין המגבר לבין הרמקול.

יצרני מגברים בעולם

Icepower (דנמרק) מגבירה רמקולים

Crown (ארה"ב) כגכגכדגכדגכ

Yahmah (יפן)

Powersoft (איטליה)

העוצמה היא יחסית

מדידה של אינטנסיביות Intensity כמהdB  עם הספק של 1 וואט ממרחק של מטר.

הכפלה של הספק תייצר בסך כל תוספת של 6dB.

התרחקות מהרמקולים (X2) תפחית 6dB מהעוצמה.

מפרט טכני ודיאגרמה חשמלית (תרשים בלוקים)

מגברי שרת…..

תמונה לדוגמא של מפרט

הערה: אין דבר כזה שכל הרמקולים המוגברים הם אותו הדבר כי לכולם יש מעגל שונה שהמהנדסים החליטו לייצר ולכן הכרת הדיאגרמה חשובה מאוד להבנת היכולות של הרמקול.

תכנון מדויק של סך הרכיבים

מה האפשרויות והיכולות של הרמקול המוגבר?

בדרך כלל בכל רמקול מוגבר יש לפחות קדם מגבר אחד המיועד כדי לחבר מיקרופון או יציאת סאונד ממיקסר (קונסולה). החיבור נקרא XLR IN ומשמש לחיבור קונסולת מיקס או מיקרופון; עבור אות בעוצמת זרם נמוכה, כגון מיקרופונים, תצטרכו ללחוץ את הכפתור LINE/MIC למצב MIC ועבור אות בעוצמה גבוהה (בדרך כלל -10dBVU/+4dBV), כגון מיקסרים, תצטרכו לגרום לכפתור להיות במצב של LINE.

הערה: ברמקולים יקרים יותר יהיה עוד קדם מגבר וגם אפילו חיבור BLUETOOTH 5.0 אשר יאפשר לכם לנגן ממכשיר הטאבלט או במכשיר הסמארטפון שלכם ישירות אל הרמקול ללא חיבור עם כבל.

בכל רמקול מוגבר תהיה יציאת סאונדXLR OUT  שתאפשר חיבור לרמקול אחר ("שרשור");

הפעלת הכפתור הייעודי בעמדה MIX מאפשרת לערבב את הצלילים על ידי הוספת האותות הקיימים בערוצים 1, 2, 3. כשהלחצן במצב LINK, הפלט הוא הקישור הפיזי של הקלט ב-CH1

דוגמאות לאפשרויות של רמקול מוגבר

תמונה המדגימה את כמות החיבורים והשימושים האפשריים.

אחוז עיוות הרמוני THD

רמקולים מוגברים הם אינם מוניטורים ויש להם תפקיד אחר (לייצר לחץ קול גבוה (SPL) מאוד ולפזר סאונד לכל הקהל בצורה מאוזנת)

מבנה הרמקולים

החלק החיצוני/מעטפת הגנה

חומרים נפוצים מהם עשויים תיבות של רמקולים מוגברים

עץ

MDF

ליבנה

ברידג'

פלסטיק

פלסטיק דחוס בהזרקה ישירה

פלסטיק ביציקה אל תבנית

תיבת הרמקול ותעלות לפיזור, שבירה וצביעת הסאונד

משקל עצמי, ניידות וארגונומיה

אנשי ההגברה וצוותי הקמת הבמות עובדים לרוב יותר מ- 8 שעות. יום העבודה שלהם לא טיפוסי למדי וחשוב לשמור על בריאותם בטווח הארוך, ידוע שעייפות פיזית משפיעה על רגישות השמיעה שלנו וידוע שפריצת דיסק יכולה לקרות גם כתוצאה מהרמת משקלים סבירים אך לרוב כשהפעילות היא מאומצת ואין הפסקות מנוחה בין לבין.

אחרי שביקרנו בבית החולים, אנחנו חוזרים אל הגינה שלכם בבית או של אחד מהחברים. אתם עושים על האש ומעוניינים לשיר ולעשות שמח. אז נגיד לפחות 4 מהחבר'ה ניגשים למחסן בגינה או לחדר השינה בבית ומוציאים את הרמקולים החוצה ומקימים את מערכת ההגברה בקלות ובנחת והכי חשוב בזמן קצר כי אלו רק זוג רמקולים. הסיכון הבריאותי כאן והנגישות טובים בהרבה מאלו של אנשי השטח.

ולכן אכן למשקל העצי של רמקולים מוגברים יש השפעה בקנייה יותר עבור חברות הגברה אך זהו לא שיקול כל כך חשוב עבור מי שמקים בסך הכל זוג רמקולים מוגברים בשטח.

כמו כן ידיות האחיזה ועיצוב (צורתו החיצונית) של הרמקול יכולים לשפר משמעותית את כושר ההרמה ולשמור על בריאותכם.

תדירות ועצימות בעבודה מחייבים ציוד חזק ועמיד בשל העמסה ופריקה שלו ואין שום הצדקה כלכלית לקנות רמקולים קלים אך שבירים או רמקולים קלים המייצרים איכות סאונד לא טובה.

עיצוב

שיקול נוסף הוא עיצוב הרמקול בפן החזותי, כלומר האם הרמקול יפה או לא – עבור התקנות קבע ומקומות המעוצבים בשיא האדריכלות פחות יתגמשו מפני שחלל המקום עוצב בצורה קפדנית כדי ליצור תחושה מסוימת ולכל פריט בין אם זה רהיט קטן ושולי ובטח שרמקול מוגבר גדול חובה להראות טוב.

לדוגמא' במסעדות שף יוקרתיים ירצו להתקין רמקולים אשר מייצגים חדשנות, אסתטיקה וטעם טוב כחלק מהמיתוג הכללי וחווית הסועדים במסעדה. הרמקולים בשום פנים ואופן לא צריכים להסיח את הדעת.

ובקצה השני הפיקו מסיבת פסיי טראנס בשטח פתוח והמוני אנשים בדרך כי הבטיחו שהסאונד יהיה מטורף ובאמת אנשי ההפקה דאגו לרמקולים כל כך גדולים שנראים אפילו מסורבלים מדי.

שופר (פיזור, זוויות, טוויטר, תדרים מיד-גבוהים)

אולי יצא לכם לראות רמקול מוגבר שבחלקו העליון יש מעין בור (או מחיצות) עם זווית הטייה אשר מובילה לטוייטר? זהו השופר של הרמקול. בדגמים מסוימים של רמקולים מקצינים עם עיצוב שופר מוארך יותר מגבולות הרמקול.

השופר גם מגביר כתיבת תהודה קטנה לתדרים אשר בני האדם רגישים ביותר (1kHz – 6kHz) ובנוסף מפזר את הסאונד בזכות אותן זוויות בשופר כך שכל מאזין יחווה את התדרים בצורה מאוזנת ולא משנה היכן הוא עומד. בזכות זוויות הפיזור ניתן ליצור אזורי "חפיפה".

סוגי מגברים (וגם כיצד עובד המגבר)

בקרוב נרחיב כאן.

מגבר מסוג CLASS D/AB/C/A

על גבי יחידת ההגברה (כרטיס אלקטרוני בהגברה – CLASS D) מאות אם לא אלפי רכיבים כמו טרנזיסטורים, ונגדים

שיטות מיתוג האות

סוגי מגברים (וגם כיצד עובד המגבר)

  • עד היום נחשבים לעשירים ביותר אך הפחות יעילים. עבור מעגלי פלט במגברים מסוג Class A היעילות רק בכ-20 אחוז בלבד, מה שאומר שבהספקים גדולים תהיה התחממות ניכרת ולכן בכדי להתגבר על זה ו-"לפזר" את החום. הזרם מתגבר בטרנזיסטור אחד בעוד שבטרנזיסטור השני הוא דועך בעוד ששניהם מסונכרנים. המגבר עובד ללא הפסקה גם אם אין אות בכניסה ולכן מתחמם.
  • THD ודיסטורשיין. ניסו להתגבר על חוסר היעילות שבמגבר מסוג A ופתרו את הבעיה של ההתחממות בעזרת הפרדה של האות ל-2 טרנזיסטורים נפרדים ובעיה חדשה נוצרה – כיתום צורת הגל לאחר סכימה בין שני הטרנזיסטורים (ניתן לשמוע את ה"תקלה" דווקא בעוצמות חלשות ולזהות דיסטורשיין בהרמוניות)

AB  – יעיל ומספק צליל נקי ובכל זאת לרוב בהספקים בינוניים.

D aka Pulse Width Modulation (PWM) – זיהו שהדיסטורשיין נוצר בשלב הפלט לפני שזורם אל הרמקולים ולכן המציאו שיטה אשר ממירה את אותו אות חשמלי אנלוגי לפולסים בתדירויות גבוהות מאוד בין 100-500kHz. אותן פולסים עוברים המרה נוספת ע"י שעון פולסים אשר מודד את הזמן של כל פולס ומייצר אות אנלוגי אשר נאמן למקור. כל יעיל ביותר אך לא מספק את האיכות הגבוה ביותר. מגברים קומפקטיים יותר בהשוואה לסוגים הנ"ל. משקלם קל יותר. יעילים מאוד ומתחממים בהרבה פחות.

כיום מרבית הרמקולים המוגברים משתמשים במגבר מסוג D בגלל הנצילות שלו ולכן גם לא מתחמם הרבה, במשקל הנמוך יחסית ובקבלת סאונד נקי יחסית.

אך עדיין ישנם מגברים מסוג A, AB המיועדים להגביר רמקולים פסיביים ולייצר סאונד איכותי ברחבות הריקודים.

מנגנוני הגנה מפני נזקים בלתי הפיכים לרמקולים מוגברים

לימיטר – איך אפשר שלא להזכיר את המעגל החשמלי ששומר על הרמקול מפני אות Peak בעוצמה חזקה מדי. הלימיטר מגיב בשיא המהירות ומכבה את המגבר כדי שהרמקולים לא יפגעו.

נתיך פיוז (Fuse) – ברגע שהעוצמה, התנגדות החשמלית גבוהים הנתיך מתפוצץ והמעגל החשמלי של הרמקולים לא עובד יותר וכך הנתיך שעולה כמה גרושים מגן על האלמנטים היקרים ברמקול.

סוגי חיבורים

בכל רמקול מוגבר יהיו כניסות ישירות אל המגבר. לעיתים ניתן לראות אם רמקול מוגבר אכן מקצועי לפי סוג החיבורים:

RCA – חיבור דיגיטלי לא מאוזן (אדום, לבן, נקרא גם "בננה"). חיבור פחות איכותי ובעוצמה נמוכה (-6dB) יותר מן שאר החיבורים המאוזנים.

TRS – חיבור נקבה 3.5 מ"מ מאוזן, אשר ניתן לחבר אל הרמקול סאונד ממחשב או כרטיס קול ולהשמיע אותו.

XLR – חיבור 3 פינים מאוזן, אליו מתחבר מיקרופון (קדם מגבר Mic Line AMP) או מחשב/כרטיס קול (Line AMP) וגם בדרך כלל ניתן יהיה ל"שרשר" (מהמילה שרשרת), לחבר בין רמקולים כלומר, יציאה של רמקול מוגבר אחד תתחבר בכבל עם מחברי XLR אל כניסה של רמקול מוגבר שני וכןך הלאה.

COMBO – החיבור הנפוץ ביותר ברמקולים מוגברים. משלב את שני החיבורים XLR ו- TRS (נקרא בארץ גם בשם "PL גדול") ניתן לחבר אל הרמקול סאונד ממחשב או כרטיס קול או לחבר מיקרופון. זה שימושי כאשר האירוע קטן מאוד ולא משתמשים במיקסר ערוצים.

מדידות אקוסטיות

תוכנות מתקדמות למדידה אקוסטית

בקרוב נרחיב כאן.

תוכנות REQ – תוכנה חינמית בקוד פתוח.

CLIO – חומרה ותוכנה

SMAART- תוכנה יקרה

BRÜEL & KJÆR (HBK- מדידות רעש למגוון התעשיות

חדרים אנקוניים (ללא החזרים)

בקרוב נרחיב כאן.

סוגי רעשים ומתנדים

בקרוב נרחיב כאן.

רעש ורוד

ניתן למדוד את היענות התדרים בחלל באמצעות רעש ורוד ואפילו לעשות באלאנס מושלם לסאונד הכללי באירוע.

Sweep סינוס

Impulse Response

ויש גם סרטון הדרכה

תוכלו לצפות בסרטון שמסביר כל מה שצריך לדעת על רמקולים מוגברים-

בקרוב נרחיב כאן.

לסיכום

מפרט טכני של רמקולים מוגברים הוא חובה ואותו ניתן למדוד רק במעבדה מיוחדת עם ציוד אלקטרוניקה מתקדם ובחלל מטופל אקוסטית.

ולכן יצרנים אמינים ואיכותיים נמדדים גם באיכות המפרט הטכני שהם מספקים. ככל שהוא יותר מפורט וכולל פרטים כמו סוג המגבר, כמות הכריכות בסליל, מהו ההספק בעוצמה ממוצעת (RMS) וכו', כך הסיכויים שליצרן הרמקולים המוגברים אכפת מהמוצר שלו ומחלקת בקרת האיכות שלו קפדנית ביותר.


רוצים לדעת יותר על תחום הסאונד וההפקה – יש לנו ספר כזה! לחצו כאן כדי להתרשם מהספר המקיף ביותר בעברית שנכתב אודות תהליך הפקת אלבום (תהליך מלא החל מהקלטות ויסודות ההקלטה, שלבי עריכת הסאונד ועד למיקס סופי)


אל תישארו לבד! הקהל שלכם מחכה כבר לשמוע את השיר!

אנחנו רוצים להזמין אותך לשיחת ייעוץ בטלפון או בווטסאפ, שבה נבחן ביחד את איכות הסאונד שלך, נאתר את נקודות התורפה בשיר שלך, ונחליט ביחד על הצעדים שיעיפו את האומנות שלכם לקהל שצריך את זה. השיחה בחינם, אבל כדי שהיא תהיה אפקטיבית – חשוב למלא את הפרטים. לכל הפרטים ולהרשמה לשיחה – לוחצים כאן

האולפן נסגר אבל התוכן והמאמרים ממשיכים בכל הכוח
ומזמינים אתכם אל

מציאות מוזיקלית חדשה!

וכעת ניתן אף לרכוש קישור אחד למטרת SEO - צרו איתנו קשר