רסטורציה של תמונה וסאונד

כשאומרים רסטורציה מתכוונים בעצם לומר

"ניקוי רעשים – צמצום טווח דינאמי – ניקוי תדרים – יצירת אמביאנסים – אחידות בעוצמה ובצבע – איקיו -קומפרסיה – שימור – העצמת הצליל – נוסטלגיה – קלאסיקה – תיקון צבעים."

אולפן הקלטות קורקט מציע שירותי סאונד ומיקס מקצועיים למוזיקאים, הרכבים ולאומני הבמה
בדגש על הפרטים הקטנים מתוך מחשבה ארוכת טווח – עושים את זה נכון!

2 דקות ואתם יודעים אם אתם צריכים רסטורציה

האזינו לדוגמאות מגוונות לפני ואחרי רסטורציה, ככה תוכלו להבין אם אתם באמת צריכים את זה

רסטורציה של תמונה וסאונד

לשם ביצוע רסטורציה לייצר את העותק הטוב ביותר נדרשים ידע וניסיון רב. הפקת הרסטורציה נעשית בשימוש בציוד ייחודי לסרטים, ומעבירים את חומרי המקור שצולמו והוקלטו על גבי סליל פילם או קלטת. במשך 10 השנים האחרונות משרת אולפן "         " מוסדות תרבות, חוקרים ויוצרים בארץ ובעולם. לאורך כל התקופה אנשי הצוות עמלים על הקמת תשתיות מתקדמות לרסטורציה דיגיטלית לתרבות ולהיסטוריה האודיו ויזואלית שנועדה לפתוח את אוצרות הקולנוע בפני קהל בארץ ובעולם.

את פרויקט הדיגיטציה הוצאנו לדרך עוד בשנת 2005. במסגרתו הוקמה המעבדה המקצועית והמתקדמת בישראל להמרת סלילי פילם לפורמטים דיגיטליים בסטנדרטים בינלאומיים.

סלילי פילם מתפוררים, שלא ניתן היה בעבר להקרינם והינם עותק יחידי בעולם, שמורים עתה כקבצים דיגיטליים.

רסטורציה היא לרוב שלב טכני מאוד אך חובה היצירתיות ותשומת הלב לפרטים הקטנים ביותר. אותו סליל המתעד מידע חשוב וחד פעמי – לקיחת אחריות גדולה מאוד ולכן היא נעשית על ידי צוות מנוסה.

עולם הקולנוע עובר לפורמט הדיגיטלי החדש וכך נשלפים מארכיונים ברחבי העולם עותקי הנגטיב (המקור) בפילם, שבו נוצרו הסרטים. עותקים אלו נסרקים לפורמט הדיגיטלי, עוברים תיקון וניקוי, התאמת צבעים וסאונד, ונארזים מחדש בפורמט הקרנה דיגיטלי באיכות שטרם נצפתה.

בחיפוש אחר אוצרות תרבות נשכחים. שימור הסרטים בכל הפורמטים הקיימים נעשה על פי התקנים הבינלאומיים ובתנאים הטובים והמתקדמים ביותר אשר מבטיחים את הנגשת הסרטים לדורות הבאים. בנוסף לשירותים שלנו; שימור דיגיטלי, רסטורציות של פילם וסריקות של סרטים במטרה להקרנתם לקהל הרחב בעותקים חדשים ומשוחזרים.

כי רסטורציה יסודית זה מה שחיפשתם

[contact-form-7 id="6580" title="שירותי רסטורציה"]

חשוב לדעת לפני שניגשים לרסטורציה

עם מפת הדרך שלנו – תוכלו להבין מהר מאוד האם אתם צריכים רסטורציה! מומלץ לקרוא את תוכן הדף במלואו 🙂 בין אם מצאתם סליל פילם עם סרט משפחתי ישן, תיעוד נדיר של אירוע משמעותי, סרט קולנוע ישן שברצונכם להפיץ ולהקרין בכל מכשיר מודרני דיגיטלי – כולם צריכים רסטורציה!

מהי בעצם המשמעות הרחבה של התהליך הזה באשר לעתיד הסרטים?

גם אם שומרים – ואכן שומרים – על עותקי הסרטים במצב הכי אופטימלי שאפשר, לא ניתן להילחם בתחלואי הזמן. הדבר בלתי אפשרי משום שכל הקרנה שוחקת מאוד את העותקים המקוריים ב-35 מ"מ פוזיטיב, או חלק ב-16 מ"מ פוזיטיב. אפשר לומר שחלק מהסרטים האלה נמצאים במצב איום ואי אפשר כבר להקרין אותם. האיכות נשחקת בשל פגיעה של שיני הזמן והסיכוי שלהם לשרוד הוא נמוך.

מבחינה זו, להיכנס לרסטורציות, יכול להיות גלגל הצלה של סרטים שאלמלא עשו זאת היו הולכים לאיבוד. מדובר במהלך חשוב לקולנוע ובכלל לכל סרט בפני עצמו.
זה גם יאפשר לדורות הבאים להתרשם מסרטים שאילולא התהליך הזה לא יהיה ניתן בעוד כמה שנים לצפות בהם, וההיסטוריה הקולנועית שלנו הייתה הולכת ונעלמת.

הפתעות קולנועיות אחרי המעבר מפילם לדיגיטל.

האזינו לדוגמאות מגוונות לפני ואחרי רסטורציה, ככה תוכלו להבין אם אתם באמת צריכים את זה

קצת על החוויות שתוכלו לקבל…

הצבעים בתמונה באיכות לא נעימה לעין המודרנית.

רעש רקע חזק דיו כך שלא ניתן להתרכז בדובר הראשי.

רעשים לא צפויים בהקלטה. לרוב נוכל לפתור את זה ולהיפטר מהרעשים.

רסטורציה אינה רק לשם תיעוד וארכיון, אי אפשר לעמוד בפיתוי לעשות רסטורציה לעותק דהוי ולהפוך אותו לסרט חד עם חווית סאונד טובה עוד יותר מהמקור.

הצפייה בגירסה המחודשת של ה-DVD יכולה להעביר תחושת פסטיבל אמיתית בסלון.

זה מתחיל עם הצגת  וממשיך בסאונד המשובח, השולח את ההכרזות ברמקולים אל חלל הסלון, בשונה מקטעי השיחה או המוזיקה. התחושה מתחזקת בסיומו של קטע מוזיקלי (המושמע בעיקר "מקדימה"), כאשר תשואות הקהל מהדהדות מסביבך. ותזכרו שמערכת סראונד אוהבת הליקופטרים, במיוחד כשפס הקול ב-5.1 מניע אותם לרמקולים המתאימים. כאשר הסאונד מופרד נכון, מתברר כי קל יותר להתרכז במשבצות ופתאום הן מתכתבות זו עם זו ויוצרות חוויה. שוב – הסאונד.

לאחר רסטורציה יחכו לכם הפתעות קולנועיות של סרטים שחוגגים את המעבר מפילם לדיגיטל.

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים רסטורציה?

עדיפות גדולה היא לגשת להקלטות המקוריות כלומר, לסרט הפילם המקורי שלא עבר שום תהליך של המרה (דיגיטציה) וכך לתהליך הרסטורציה יש סיכויים גבוהים יותר לשפר את החוויה הקולנועית שלכם!

לעבוד מול עותק ה-35 מ"מ. למה בעצם לא להשתמש במסטר הדי.וי.די שנעשה לסרט בזמנו, כשהוא הועבר לפורמט הזה?

קיימים הרבה סרטים שאיכות הווידאו או הדי.וי.די, שלהם ירודה. אין טעם לקחת עותקי 35 מ"מ עם שריטות וכתמי אבק, וכמו שהם להעביר אותם לדיסקים. זה ממש לא מקצועי.

כשהסרט כבר בפורמט הדיגיטלי, אי אפשר יותר לפגוע בו. למזלי נעשתה רסטורציה לסרט הזה ומבחינתי זה אושר גדול.

במסגרת תהליך הרסטורציה נעשה טיפול בתחלואי הזמן שפוגעים בסרט – כמו ניקוי שריטות, שחיקות ולכלוכים – וניתנת הזדמנות לעסוק בכמה גורמים באופן מהיר ומיידי, מה שלא היה אפשרי בפילם ובמעבדות הקולנוע הישנות.

כיום אפשר לשבת מול המוניטור הדיגיטלי ויש בתהליך הזה אופציות שונות, ולבצע כל אחת מהן בלחיצה על כפתור. כך ניתן לקבוע צבעוניות, קונטרסטים, בתהליך מהיר ומיידי. זו מהפכה משמעותית ביותר.

יתרה מזאת, בתהליך הדיגיטלי ניתן לשנות רק חלק מתוך הפריים כך שלטפל במשהו ספציפי ובעייתי שנראה בשמיים מבחינת הצבע או הגוון שלהם? בלחיצת כפתור ממסגר ים רק את השמיים ומתקנים. ניתן לטפל בפנים של השחקן שנראים יותר מדי מוצללים במקור, ולפתוח קצת את ההצללה. יש אינסוף אפשרויות שרק התהליך הדיגיטלי מאפשר אותן היום.

איך משדרגים את הסאונד?

כאשר יש את הפסים המגנטיים המקוריים של הסאונד והסרט שמור בסביבת מעבדה, כל האלמנטים יהיו שמורים. כך שכאשר תביאו אותם לאנשי מקצוע, הם ישתמשו בהם ויביאו את הפסקול למצב של סטריאו. ההבדל בסאונד יכול להיות עצום ואתם תחוו את הסרט כאילו עשו אותו היום. "בעבר, במעבר בין פסי הסאונד לפס הסרט האופטי איבדת כ-50 אחוז מאיכות הסאונד, שלא לדבר על התוצאה של פסקול במונו, כשהכל התנקז לאפיק מאוד דק. ברגע שיש את הערוצים המגנטיים, אפשר להפוך את זה לסטריאו ולשמר אותו באיכות המקורית, כי במעבר מפסים מגנטיים לפורמט הדיגיטלי אין אובדן איכות כלשהו.

אין קיצורי דרך ברסטורציה. עוברים סצנה-סצנה.

זה כמובן אותו סרט, אבל הטיפול באלמנטים הטכניים יוציא החוצה את המשחק הפנומינלי של צוות השחקנים ואת המוזיקה הנהדרת. זוהי חוויה בצורה עמוקה יותר.

האם רסטורציה תשפר משמעותית את הסאונד?

למרות שאיכות המקור היא הראשונה בשרשרת, רסטורציה נוצרה כתוצאה מסטנדרטים ומכמיהה לצפייה בנוסטלגיה אך באיכות מודרנית.

סלילי פילם מתפוררים, שלא ניתן היה בעבר להקרינם והינם עותק יחידי בעולם, שמורים עתה כקבצים דיגיטליים.

היא לוקחת את אותן הקלטות ישנות כחומר גלם ודואגת ללטש אותו כך שיהיה מוכן לצפייה בכל מכשיר דיגיטלי. רסטורציה היא כמיהה לנוסטלגיה ולקלאסיקה!

לשימור ולהנגשה של תיעוד אודיו ויזואלי וקולנועי, אם בפורמט אנלוגי או דיגיטלי, לרוב סוגי הפורמטים לטיפול הם סרטי 16 ו-35 מ"מ בדגש על שימור חומרי המקור (נגטיבים); התמודדות עם פורמטיים קולנועיים דיגיטליים אוריגינליים מורכבים (DCP, DPX וכו), אוספי קלטות וידאו מקצועיות (בטא, יומטיק וכיוצ"ב).

התמודדות עם הצורך במשאבי מיחשוב יקרים ואיתנים באופן חריג לאור העובדה שהמרה, עיבוד ואחסון איכותי ומהימן של קובץ אודיוויזואלי דיגיטלי עשוי להגיע ל-12 טרהבייט לסרט אחד בלבד (!). מאות שעות מרתקות של סרטי הדרכה, תרבות, עלייה, אזרחות וקהילה משנות ה-50 ועד שנות ה-90, אוספי סרטים ביתיים ומקיבוצים, אוספי קיבוץ לוחמי הגטאות ועוד ועוד.

רסטורציות דיגיטליות הן מעבר לפעולת ההמרה של החומר המקורי למדיה דיגיטלית עכשווית, מפיקה עותק מחודש שעובר תיקון פגעי הזמן (כשריטות אבק וכו'), תיקוני מנעד צבע וקול, ייצוב תמונה, ונעשית בליווי איש מקצוע. היות שסרט קולנוע מורכב מ-24 תמונות סטילס בשנייה, ותהליך הרסטורציה מטפל בכל אחד מהפריימים, עבודת רסטורציה דיגילית היא מורכבת ויקרה אך מצליחה לעניין את הקהל הרחב גם בסרטים שנשכחו מהתודעה.

נוסטלגיה… באה עם אחריות

[contact-form-7 id="6580" title="שירותי רסטורציה"]

ספר לימודי סאונד – "הפקה מוזיקלית לא כמו שחשבתם" הוא יומן מסע אישי בתהליך המלא בהקלטת אלבום עבור "איתמר בק ופקידי הקבלה בלוז" ועוסק בהצבות מיקרופונים עבור כלי נגינה שונים, ביסודות ההקלטה והעריכה ומתמקד במיקס.

הספר מציג רק דברים שעובדים, כל תוכניות הפעולה שנבדקו ויושמו… וייצרו תוצאות למוזיקאים שהיו בעשייה – והתוצאה היא כמובן אלבום שאותו יכלו להפיץ.

תוכניות הפעולה כוללות הסברים ברורים והנחיות מדויקות, שלב אחר שלב. תבינו מה צריך לעשות ואיך עושים את זה.

זה לא סתם תאוריה שקראנו באיזה ספר. תוכניות הפעולה מתאימות גם למוזיקאים מתחילים שעדיין לא הקליטו באולפן וגם לאלו שכבר הוציאו אלבום ועונים על האתגרים שקורים בשלבים השונים החל מפרה-פרודקשן ועד למיקס סופי.

ובקיצור, הספר הזה יעזור לך.

הספר המקיף ביותר יוכל לעזור לכם בפתרון הבעיות

קראו על תהליך ההקלטה ועל הקסם שקורה בשלבים המאוחרים במיקס, ככה תוכלו לבוא באמת מוכנים

חברים מרוצים

""אני שומע את השיר עם כל החברה וכולנו עפים. 🙂 הא והבסיסט שואל מה שמת על הבאס שהיא נשמעת ככה מטורף!
יוחאי כהן
סולן להקת רטלין
"כשהסרט כבר בפורמט הדיגיטלי, אי אפשר יותר לפגוע בו. למזלי נעשתה רסטורציה לסרט שלי ומבחינתי זה אושר גדול."
דויד
הקלטה טייפ
"ככל שאני שומע את זה יותר זה נשמע יותר ויותר טוב. וואו מדהים, תודה!"
איתה מאר
מנצח להקה קולית XOX

שאלות נפוצות

כמה זמן לוקחת רסטורציה?

עריכת סאונד הינה עבודה סזיפית מאוד ולכן מעורך הסאונד ידרש ריכוז רב שיאלץ אותו לקחת כמה הפסקות בזמן העריכה בהתאם למורכבות הפרויקט. זמני עריכת הסאונד משתנים בהתאם לאורך הרצועות המוקלטות, לכמות הרצועות, לאיכות ההקלטות ולכן התעריף הינו שעתי.

האם רסטורציה יסודית תשפיע על איכות השמע וחווית הצפייה?

למרות שאיכות ההקלטה היא הראשונה בשרשרת התיעוד שלכם, עריכת סאונד נוצרה כתוצאה מסטנדרטים שנחצבו בתעשיית השידור – כך שקהל המאזינים בהחלט מצפה לה! היא לוקחת את ההקלטות כחומר גלם ודואגת ללטש אותו כך שיהיה מוכן הלאה לשלב המיקס. עריכת סאונד היא חובה!

איך תדעו כמה זמן אנחנו צריכים לרסטורציה של הסרט שלכם?

התהליך מאוד כנה ופשוט: תוכלו לשלוח את קובץ הקלטה המקורי שלכם ולקבל הערכה על כמה זמן תידרש עריכת סאונד. עורך הסאונד יקשיב לקובץ ההקלטה ויזהה את הבעיות הקיימות – כפי שמתואר כאן, עורך הסאונד יעריך את זמן העריכה הדרוש לעריכת הפרויקט שלכם.

וכדי לפשט את זה עוד יותר נפרט עם דוגמאות:

לדוגמא, תכנית פודקאסט בה שני מיקרופונים מקליטים את המראיין והמרואיין במשך 40 דק' – מכיוון שיש שני דוברים בתכנית, על עורך הסאונד לערוך בעצם בערך 60 דק'. המקליט לא שם לב שהקליט את המראיין בעוצמה נמוכה מאוד ובנוסף לזה יש זמזום חזק מאוד לאורך כל רצועת ההקלטה. המראיין שמפרסם את הפודקאסט שלו בכל שבוע, צריך גם פתיח לתכנית שלו וחשוב לו שיתפוס את תשומת לב המאזינים, אך הוא שם לב שיש פער עצום בעוצמות של הפתיח של התכנית לעומת עוצמת הדיאלוגים – כשהמטרה של הפודקאסט נראית כפשוטה מאוד, חייבת עריכת סאונד מפורטת וארוכה.

מצד שני זמרת יוצרת הקליטה שיר באורך של 3:20 דק' שבו שני ערוצי הקלטה – ערוץ שירה וגיטרה אקוסטית. הזמרת הקליטה את השירה שלושה פעמים באיכות ההקלטה מעולה וכל מה שנותר לעורך הסאונד לעשות זה להרכיב את טייק השירה הטוב ביותר, לדאוג לאחידות בעוצמה של הקול שלה ולהנמיך קצת את חוזק הנשימות שלה במיקרופון וגם ב 1:20 דק' בשיר, הגיטרה האקוסטית יצרה תדר שמפריע מאוד לשירה שלה – הזמרת הקליטה באולפן הקלטות מקצועי ונתנה ביצוע מדויק ולכן עריכת הסאונד תהיה פשוטה ומהירה יותר יחסית למקרה הראשון.

עוד דוגמא טובה לעריכת סאונד, הקלטה של הרכב רוק בהופעה חיה באורך של 50 דק' ויש לכם את כל 12 ערוצי ההקלטה, אפילו הקלטתם את מחיאות כפיים של הקהל 🙂 איכות ביצוע מדהימה אבל עם המון  תזוזות של הסולן עם המיקרופון וזה יצר חוסר אחידות בצבע ובעוצמה של מיקרופון השירה. ועכשיו שאתם מקשיבים לזה אתם מזהים שבאמצע ההופעה הלהקה לא הייתה כל כך בקצב – עריכת סאונד שמטרתה ליצור אחידות בקטע אודיו ארוך ובמיוחד שצריכה לטפל בבעיות קצב יכולה להיות מורכבת מאוד. קיימים עוד מאות דוגמאות וכולם בשביל להראות שעריכת סאונד היא תהליך טכני שמשתנה בהתאם לכל פרויקט ולכן נמדדת לרוב בתעריף שעתי.

איך אפשר לדעת אם צריך רסטורציה?

ההקלטה שהשקעתם בה כל כך הרבה אנרגיה וזמן לא נשמעת כפי שרציתם; התפקידים לא ברורים, המסר לא מובן, הטקסטים לא ברורים, רעשים שמסיחים את הדעת, עוצמות לא אחידות לאורך ההקלטה – פשוט הרגשה של בלאגן – בין אם זו תוכנית הפודקאסט שלכם שבה ראיינתם דמות ציבורית חשובה ונתתם טיפים להורים צעירים או שהקלטתם שיר אהבה באולפן מקצועי – הגיע הזמן לעשות עריכת סאונד!









אילו הקלטות צריך לרסטורציה?

אנו עובדים עם שתי תוכנות עריכת סאונד המקובלות בתעשיה: 12 Pro Tools ו- 6.5 Cubase ולכן קבצי ptx, cpr הם המתאימים ביותר לפתיחת סאשיין ההקלטה המלא. בכל מקרה ניתן לייצא את קבצי ההקלטה הגולמיים בפורמט 24bit/44.1kHz wav. אפשרות נוספת היא ייצוא של הפרויקט לקבצי AAF או OMF.

וודאו שההקלטה מסודרת, שמות הערוצים הגיוניים והכי חשוב שאתם יודעים מה אתם צריכים.

העברת ערוצי ההקלטה בצורה מסודרת אל עורך הסאונד תציג את הרצינות שלכם. עורך הסאונד מרוכז מאוד בעבודתו. לאחר שיקשיב לערוצי ההקלטות בפעם הראשונה, הוא ידאג לזהות את הבעיות "הקשות" ויעדכן אתכם בהערכת זמן של כמה יידרש לו לערוך את ההקלטות. בין אם זה מתן שמות לערוצי ההקלטה, ניקוי רעשים, עריכות של חטיבת הקצב, חיתוכים… לאחר הסכמתכם יכנס לפרטים הקטנים ביותר כך שההקלטות כבר ישמעו הרבה יותר טוב! בכל אופן זיכרו – עריכות אודיו הם אינם מיקס.

רסטורציה לקלטת וידאו VHS

רסטורציה לסליל סופר 8 מ"מ

רסטורציה לסרט סליל 8 מ"מ

רסטורציה לסרט סליל 16 מ"מ

האזינו לדוגמאות של לפני ואחרי רסטורציה

*העבודות באתר הינן דוגמיות אודיו קצרות להתרשמות בלבד. ההאזנה באיכות MP3 על מנת לספק מהירות גלישה ונוחות באתר

 

[vc_row][vc_column width="1/2"][vc_text_separator title="אחרי מיקס" title_align="separator_align_center" color="grey"][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/2"][vc_text_separator title="הקלטות לייב" title_align="separator_align_center" color="grey"][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text].[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width="1/1"][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

חושבים שאנחנו יכולים לעזור לכם – תוכלו ליצור איתנו קשר

 כל הזכויות שמורות © לאולפן הקלטות קורקט 2015-2020